UWAGA!
KLIENCI SPR PRZYJMOWANI SĄ NA TERENIE PLACÓWKI PO WCZEŚNIEJSZYM UMÓWIENIU WYŁĄCZNIE TELEFONICZNYM Z PROWADZĄCYM SPOTKANIE
Prosimy o punktualne przybycie na umówioną godzinę aby nie oczekiwać na poczekalni. Klienci winni być wyposażeni
w maseczkę ochronną i rękawiczki oraz własny długopis.
Harmonogram pracy pracowników i numery telefonów znajdują się na stronie www.poradniarodzinna.com.pl
KORONAWIRUS. KIEDY SIE BOISZ... i KIEDY BOI SIĘ TWOJE DZIECKO
JAK PORADZIĆ SOBIE Z WŁASNYM LĘKIEM I LĘKIEM DZIECKA W TYM TRUDNYM CZASIE?
To, że się boimy, to zupełnie naturalne. Nagle z dnia na dzień wszyscy znaleźliśmy sie w nowej, trudnej i dotąd nieznanej nam rzeczywistości. Codziennie jesteśmy zalewani informacjami o groźnym wirusie, a z powodu zagrożenia epidemiologicznego zmuszeni zostaliśmy do izolacji i rezygnacji z dotychczasowego trybu życia. Nam, dorosłym niełatwo pogodzić się ze zmianami, jakie nadeszły. Tym trudniej zrozumieć je dzieciom, dla których rozwoju niezwykle ważne jest poczucie stałości i bezpieczeństwa. Nasze dzieci również zostały wyrwane z codziennych rytuałów, przestały chodzić do szkoły, przedszkola, odwiedzać dziadków, chodzić na place zabaw, spotykać się z kolegami. Ich świat także wywrócił się do góry nogami...Zmiany nadeszły gwałtownie, a każdy z nas inaczej się do nich adoptuje, podobnie jest z dziećmi.
Najważniejsze jest jednak to, jak my dorośli podchodzimy do tego tematu. Jeśli będzie nam trudno zapanować nad własnym lękiem i strachem, dla dziecka, bez względu na jego wiek, będzie to sygnał, że też ma się bać.
Zebraliśmy dla Państwa parę podpowiedzi, jak radzić sobie z własnym lękiem, ale również jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie. Jak być z nimi blisko? Jak rozmawiać? Jak odpowiadać na ich emocje?
Dokumenty do pobrania:
KIEDY SIĘ BOISZ...
- Myśl o tym, na co masz realny wpływ.
- Nie ulegaj fakenewsom. Sprawdzaj tylko rzetelne źródła informacji (np. WHO, GIS).
- Wyznacz sobie godziny, w których czytasz na temat sytuacji w Polsce i na świecie, żeby nie być podłączonym bez przerwy do strumienia informacji.
- Wykorzystaj czas spędzony w domu, poszukaj nowych aktywności dla siebie i Twoich domowników.
- Szukaj pozytywów, stosując różne techniki wyobrażeniowe związane ze zmianą twojego funkcjonowania: czyli jeśli myślisz z paniką o tym, że przez następne tygodnie czy miesiące będziesz musiał siedzieć w domu, to spróbuj sobie wyobrazić, co będziesz w tym czasie robił, na co nie miałeś wcześniej czasu, np. gotowanie zdrowych posiłków, oglądanie filmów, nadrobienie zaległości czytelniczych, zabawy i gry z dziećmi.
- Rozmawiaj z bliskimi na różne tematy.
- Nie angażuj się w rozmowy pogłębiające Twój niepokój.
- Porozmawiaj z kimś, kto nie wpada w panikę.
- Poszukaj relaksacyjnych form dla siebie.
- Skup się za to na tym, co możesz zrobić, jakie działania profilaktyczne podjąć, by nie czuć bezradności, ale by pomóc chronić siebie i innych.
- Nie zamartwiaj sie tym, co się jeszcze nie wydarzyło:-)
KIEDY BOI SIĘ TWOJE DZIECKO...
- Bądź blisko. Przyglądaj się dziecku, bądź uważny i reaguj na jego potrzeby.
- Zaspakajaj naturalną ciekawość dziecka. Nie udawaj, że nic się nie dzieje. Rozmawiaj z dzieckiem. Opieraj się na faktach.
- Daj sobie czas. Nie na wszystkie pytania musisz znać odpowiedź., masz prawo do "nie wiem".
- Bądź szczery. Mów prawdę, dostosowaną do wieku. Możesz wspólnie z dzieckiem szukać rzetelnych informacji.
- W rozmowie z dzieckiem kieruj się tym, w co sam wierzysz, np. tym, że masz nadzieję, że nie zachorujecie, że robicie wszystko, żeby uniknąć zarażenia. Ważne jest, by nie obiecywać dziecku czegoś, czego nie jesteś pewny.
- Bądź uważny na to, czego świadkiem jest dziecko, jak często ogląda telewizyjne kanały informacyjne, słucha informacji i do jakich treści ma ono dostęp.
- Zwróć uwagę na to, w co bawi dziecko i w jaki sposób. Jeśli zabawa porusza treści związane z kwarantanną, możesz włączyć się w zabawę, uspakajając jej charakter.
- Rozmawiaj z dzieckiem o tym, jak zadbać o higienę.
- Korzystaj z "bajek-pomagajek" (np.."Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie" D. Bródka ), które pomogą dziecku oswoić się z nową rzeczywistością.
Źródła i polecane artykuły: